LES METAMORFOSIS DE PEP ROSANES-CREUS
La poesia de
Rosanes-Creus es nodreix, doncs, directament de la seva vida, cosa que en
determina la unitat. Això no hauria de ser necessàriament així, com veiem en
casos d’altres autors igualment vitalistes, ja que les persones tendim a
canviar, a voltes radicalment, al llarg de la nostra existència. I no es tracta
pas d’una obra que es mantingui estancada, sinó que evoluciona de forma substancial
amb el pas dels anys.
Paradoxalment,
però, la singular coherència d’aquesta obra es deu a una circumstància personal
de l’autor que mai no hi és explícita: l’esclerosi múltiple, la malaltia que
pateix des dels divuit anys. El llibre en què això es fa clarament evident per
primera vegada és La venjança de l’eunuc (1993): el títol mateix ja n’és
una explicitació simbòlica. L’eunuc és una representació de la
circumstància personal del poeta: significa aquell qui es veu privat de l’òrgan
que li permetria procrear(-se), i, en sentit simbòlic, projectar una imatge del
propi futur, perquè allò que ell pogués esdevenir, la potencialitat de ser, li
ha esta furtat pel diagnòstic d’una malaltia que sap que, potser lentament,
però inexorablement, li anirà prenent el control del propi cos. L’únic que li
queda és la veu, la poesia: un trist consol, una mísera “venjança”, ja que ni
al mateix Pavese, un dels més grans poetes del segle XX, no li va pesar prou
com per sobreposar-se davant la mort quan l’existència se li feia massa dura.
Pavese l’hi veiem, suïcidat, en aquest llibre, en el qual ressona la veu d’un
altre gran poeta també suïcida: Gabriel Ferrater. Així la mort s’hi manifesta,
reflectida, en el fons i en la forma.
La mort, no sempre
explícitament, plana de cap a cap sobre l’obra de Pep Rosanes-Creus: ell mateix
va proposar, per a un llibre col·lectiu, el títol d’Els 7 poetes
morts de Roda de Ter (1991). Coherentment, per a la publicació d’aquest
volum de poesia reunida, ha volgut que el subtítol fos Obra pòstuma: per
al poeta, privat de l’esdevenidor (cosa que suposa, en la seva concepció de
l’existència humana, que li és negada tota possible transcendència), la poesia
és una excrescència de la mort, perquè neix sota el signe d’un fat ineludible.
Davant d’aquest fat
el poeta es posiciona diversament al llarg dels anys, responent al grau
progressiu d’impediment que el tenalla. Així, al principi, fa seva la màxima
del carpe diem, cosa que té el seu correlatiu en la projecció en
personatges que viuen la vida sense compromisos, que vénen i van sense arrelar
enlloc; en trobem exemples a la secció “Mites”, de No he fet res (1998,
tot i que els poemes d’aquella secció són d’entre vuit i deu anys abans).
Resseguir
al llarg de l’obra de Pep Rosanes-Creus aquest recurs de “la projecció en el
personatge” és una manera, esquemàtica potser, però relativament clara i
senzilla de copsar la forma en què el seu discurs poètic respon a la
circumstància personal. A “La mirada de Marco Polo”, que és un text de finals
dels 90 (forma part d’El cos del temps, publicat el 1999), el personatge
no es presenta “en trànsit”, en el moviment-acció irreflexiu propi dels poemes
de deu anys abans, sinó des de l’òptica contrària, des del qui revisa
l’existència com per buscar-hi un sentit, un llegat. I en un altre poema, “Blade
runner” (dins de Voltor, publicat l’any 2000), per primera vegada el
poeta manifesta el reconeixement del seu estat: “Ara sé l’assassí que sense
pietat / tinc ficat dins del cos, ho sé, no podré vèncer, / sé que el tinc
dintre meu, que no l’evitaré, / sé que el més poderós hi viu per atrapar-me.”
I la
malaltia, en la mesura que progressa en el temps, s’hi veu associada: amb el
pas dels anys, el poeta va perdent el seu cos, i per això el temps, que se li
menja la carn, és la materialització de la mort. A Voltor, el títol
mateix simbolitza la simbiosi de vida i mort, car l’ocell s’alimenta de la
mort. I les múltiples metamorfosis del poeta al llarg de la seva obra; entre
d’altres, l’eunuc, el gos (El gos i l’ombra de l’alzina -1995-), el
voltor o el cuc (Sóc un cuc -2003-), no són sinó representacions
simbòliques de les mutilacions que la malaltia infligeix al poeta, en un procés
que malgrat tot mai li arrabassa la determinació d’aferrar-se a la matèria,
perquè en ella hi ha tota vida possible.
Jesús Aumatell, novembre de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada